Wtorek, 7.04.2020r.

1. Nauka piosenki:  ♫ ♫ „Pisanki, pisanki”

2. „Gdzie leży pisanka”?

Dzieci zamykają oczy, w tym czasie rodzice chowają w pomieszczeniu pisankę (może być to inna rzecz, np. zabawka), ale tak, aby jej część była trochę widoczna. Dzieci szukają, gdzie ukryta jest pisanka. Podają miejsce jej odnalezienia, posługują się pojęciami: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed itp.

3. Zabawa matematyczna – „Gdzie leży pisanka

Potrzebna będzie pisanka lub inna zabawka. Rodzic wydaje polecenia dziecku: 

Połóż pisankę – (względem siebie): przed sobą, za sobą, z prawego boku,

· na głowie, pod sobą, z lewego boku.

· Połóż pisankę – (względem rodzica): przede mną, za mną itp.

·  Połóż pisankę – (względem jakiegoś przedmiotu): przed krzesłem itp.

4.Wspólne oglądanie ilustracji przedstawiającej wielkanocne śniadanie – załącznik 1

Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

zał. 1.

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie: pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.

Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia. 

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem: przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne  rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Lubi obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

5. Analiza i synteza słuchowa słowa jajka. Dzieci dzielą słowo „jajka” na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski w słowie „jajka”. Wymieniają inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

6. Pokoloruj koszyczek zgodnie z kolorami kropek.

3. Wiersz pt. „Wielkanoc” – J.Koczanowskiej

W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki,
o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać tuż obok rzeżuchy,
zielonej i puszystej jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył cukrowy baranek,
 zjadł zieloną rzeżuchę, przerwał spór pisanek. 

Co robiły pisanki w koszyczku wielkanocnym?

·  O co się kłóciły?
·  Jak skończył się spór?
·  Z czego był zrobiony baranek?

Wychowawca: Agnieszka Kozak