Wtorek, 7.04.2020r.
1. Nauka piosenki: ♫ ♫ „Pisanki, pisanki”
2. „Gdzie leży pisanka”?
Dzieci zamykają oczy, w tym czasie rodzice chowają w pomieszczeniu pisankę (może być to inna rzecz, np. zabawka), ale tak, aby jej część była trochę widoczna. Dzieci szukają, gdzie ukryta jest pisanka. Podają miejsce jej odnalezienia, posługują się pojęciami: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed itp.
3. Zabawa matematyczna – „Gdzie leży pisanka”
Potrzebna będzie pisanka lub inna zabawka. Rodzic wydaje polecenia dziecku:
Połóż pisankę – (względem siebie): przed sobą, za sobą, z prawego boku,
· na głowie, pod sobą, z lewego boku.
· Połóż pisankę – (względem rodzica): przede mną, za mną itp.
· Połóż pisankę – (względem jakiegoś przedmiotu): przed krzesłem itp.
4.Wspólne oglądanie ilustracji przedstawiającej wielkanocne śniadanie – załącznik 1
Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.
zał. 1.
Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie: pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.
Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem: przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Lubi obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.
5. Analiza i synteza słuchowa słowa jajka. Dzieci dzielą słowo „jajka” na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski w słowie „jajka”. Wymieniają inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).
6. Pokoloruj koszyczek zgodnie z kolorami kropek.
3. Wiersz pt. „Wielkanoc” – J.Koczanowskiej
W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki,
o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać tuż obok rzeżuchy,
zielonej i puszystej jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę, przerwał spór pisanek.
Co robiły pisanki w koszyczku wielkanocnym?
· O co się kłóciły?
· Jak skończył się spór?
· Z czego był zrobiony baranek?
Wychowawca: Agnieszka Kozak