Wtorek, 28.04.2020 r.

1. Posłuchajcie piosenki Ziemia to wyspa zielona’’

2. „Ekologia – co to znaczy?” – pogadanka z dziećmi.

 Rodzic zadaje dziecku pytanie, czy spotkało się z pojęciem „ekologii” – zostawiamy dzieciom troszkę czasu na zastanowienie się i wypowiedzi dzieci.

Ekologia – to nauka, która zajmuje się przyrodą, czyli tym wszystkim co nas otacza. Środowisko jest naszym „domem”, czyli miejscem gdzie żyjemy. Ekologia bada zależności pomiędzy każdym organizmem zamieszkującym nasze środowisko. W jej zakres wchodzą także oddziaływania nie tylko między ludźmi, ale także między roślinami i zwierzętami. Następnie wszyscy wspólnie dzielą wyraz „EKOLOGIA”  na sylaby i głoski oraz liczą ilość sylab i głosek.

3. „Ekologia– słuchanie wiersza A. Dziechciarczyk  

Jest Ci ekologia bliska?
Nie zaśmiecaj środowiska!
Po pikniku, po biwaku
Zawsze sprzątaj przedszkolaku!

Nie rozrzucaj wkoło śmieci!
Śmieć do kosza zawsze leci
Dobrze, gdy do właściwego
Segregację znaj kolego!

Szanuj zieleń, nie depcz trawy
I wybieraj do zabawy
Otoczenia odpowiednie

Niech przy Tobie kwiat nie więdnie!
baj o ilość lania wody
Nie lej tylko dla przygody

Woda ważna jest dla życia
Czysta – zdatna do użycia
Wody więc nie zanieczyszczaj
Jeśli ekologia bliska

By też mogły żyć zwierzęta
I rośliny – zapamiętaj!

Dbaj o otoczenie całe
Źródła mocy doskonałe

Czerp energię z wiatru, słońca
Nie świeć światła tak bez końca

Musisz zadbać o planetę
Szanuj ją tak, jak Kobietę
Stosuj dobre zachowania
Warte do naśladowana.

Następnie rodzic rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:

  • Jakie zagadnienie porusza wiersz/ o czym mówi?
  • Dlaczego należy sprzątać po pikniku czy biwaku?
  • Gdzie należy wrzucać śmieci?
  • Dlaczego woda jest ważna dla naszego życia?
  • Dlaczego powinniśmy dbać o naszą Planetę?
  • A ty co zrobiłeś/zrobiłaś, aby zadbać o nasz dom, czyli naszą Planetę?

4. A teraz coś na wesoło – odkryj kartę i poćwicz buzię i język.

5. Film edukacyjny „Recykling”

Swobodne rozmowy z dzieckiem o obejrzanym filmie przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na korzystny dla środowiska wpływ recyklingu. Poniżej propozycja rzeczy, jakie można uzyskać z odpadów.

Sposoby na kwiaty z papierem toaletowym

6. Bajka psychoedukacyjna:  

Po wysłuchaniu bajki rodzic wyjaśnia, że każdy z nas produkuje codziennie duże ilości odpadów, które tylko na pozór wydają się zbędne. Można je ponownie wykorzystać i przetworzyć, ale najpierw trzeba oddzielić je od innych, tzn. posegregować (podzielić ze względu na rodzaj materiału, z którego zostały wytworzone). Celem utrwalenia właściwego sposobu segregacji śmieci można posłużyć się poniższą ilustracją graficzną:

7. Quiz podsumowujący wiedzę o ekologii – rodzic czyta dziecku.

Co robimy, by oszczędzać wodę:

a) zmywamy naczynia pod ciągle lejącą się wodą

b) dokręcamy dokładnie kran

c) myjemy zęby, a wodę dopiero zakręcamy po ich umyciu

Troszczymy się o przyrodę bo:

a) wyrzucamy puste opakowania po kosmetykach do lasu

b) niszczymy napotkane mrowisko w lesie

c) dokarmiamy ptaki zimą

Jak dbamy o otoczenie, w którym mieszkam:

a) nie zwracam uwagi, jak kolega rzuca papierek na ziemię

b) niszczę kwiaty w ogródku

c) sadzę drzewa

Czego nie mogę wycinać w lesie?

a) drzew

b) niczego

Czego nie mogę płoszyć w lesie i parku?

a) zwierząt

b) nikogo

8. Pomysł na pracę plastyczną „Wiosenne drzewohttp://kreatywnieaktywnie.pl/wiosenne-kwitnace-drzewa-prace-plastyczne/

9. Piosenka „Nasza Planeta

Nasza Planeta wzywa nas.
Na Ziemi misję zacząć czas.

REF: Wołamy głośno: SOS.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Trzeba nam zieleni, czystej atmosfery.
segregacji śmieci, pomogą w tym dzieci.

Ekologiczna misja trwa.
Sadzimy drzewa, gdzie się da.

10. Posłuchaj bajki pt. Kocia KociaCo z tymi śmieciami?

https://www.youtube.com/watch?v=eskLLQXIVAE

Wychowawca: Agnieszka Kozak