ŚRODA, 8.04.2020r.

1. Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare. Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

2. Zapoznanie z budową i właściwościami różnego rodzaju jajek: oglądanie zdjęć różnych jajek, porównywanie ich wyglądu:  

3. Doświadczenie z jajkiem. Porównywanie jajek: surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka. Pomoce: plastikowy pojemnik, ręcznik papierowy, surowe jajko, ugotowane jajko, dwie szklanki, talerzyk.

Dziecko układa w pojemniku wyłożonym np. papierowym ręcznikiem surowe jajko i ugotowane jajko. Dotyka kolejno jajek, potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazuje różnice, wprowadza oba jajka w ruch obrotowy. Obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Zastanawia się nad przyczyną. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka.

Następnie rodzic rozbija surowe jajko. Oddziela żółtko od białka. Prosi, aby dziecko powiedziało, z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko). Dziecko bada właściwości jajka ugotowanego na twardo: obiera jajko, kroi je plastikowym nożykiem na pół, nazywa poszczególne części jajka (skorupka, żółtko, białko), określa wygląd, smak, zapach. Porównuje budowę jajek: surowego i gotowanego.

4. Zabawa – „Idzie wiosna polną drogą” Dziecko spaceruje po dywanie i słucha piosenki. Następnie naśladuje zwierzątka, które są wymienione w piosence.

5. Masażyk relaksacyjny – rodzice wykonują te czynności na plecach dziecka, później dzieci na plecach rodziców.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni (gładzenie całymi dłońmi pleców dziecka)

Śniła mu się pisaneczka (rysujemy dużą pisankę)

Ta, co cała jest w kropeczkach (uderzanie paluszkami – malowanie kropek)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy kratkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

 I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

 A w zygzaki też była (rysujemy zygzaki)

Tylko się zbiła (jedno uderzenie delikatne całą dłonią)

Teraz łupki z niej pozbieram (delikatne szczypanie)

 I wszystko pozamiatamy (naśladowanie zamiatania)

 Cii… wiosna, wiosna, ach to ty! (rozcieranie całymi dłońmi pleców)

6. Kto znosi jaja? Czy tylko ptaki je znoszą?

Rodzic pokazuje fotografie zwierząt, które nie są ptakami, ale podobnie jak one znoszą jaja. Dzieli ich nazwy na sylaby, a dziecko odszukuje odpowiednie zdjęcie.

7. Ptasie pisanki – rozmowa inspirowana fotografiami.

Rodzic pokazuje fotografie oraz razem z dzieckiem nazywa przedstawione na nich ptaki, które znoszą kolorowe jaja. Wyjaśnia, że takie ubarwienie skorupek często wiąże się z ochroną przed drapieżnikami – trudniej je dostrzec.

8. Bajka logopedyczna – „Świąteczny mazurek”. Usprawnianie narządów artykulacyjnych przez naśladowanie różnych odgłosów oraz rozciąganie i wzmacnianie mięśni narządów mowy. Tekst wytłuszczony mówią dzieci.

 Aby upiec mazurka, potrzebujemy mąki – puch, puch, puch

Do mąki dodajemy wody – gul, gul, gul

Następnie wylewamy niewielką ilość oleju – plumm, plumm, plumm

Do pozostałych składników wbijamy jajka – puk, puk, puk

Aby mazurek był słodki, dodajemy trochę cukru – ccc, ccc, ccc

Zgarniamy wszystkie składniki – „czesanie” warg dolnych zębami górnymi i następnie warg górnych zębami dolnymi

 Dokładnie ze sobą mieszamy – nabieranie powietrza do buzi i wypychanie raz jednej, raz drugiego policzka

Następnie całość zagniatamy – pocieramy wargami o siebie – jak przy rozsmarowaniu pomadki

Gotowe ciasto możemy włożyć do piekarnika – układanie języka na kształt łopatki i chowanie do buzi

Ozdabiamy mazurek polewą – przesuwanie języka na prawo i lewo przy otwartych ustach po dolnej i górnej wardze

Kroimy kawałek i ze smakiem zjadamy – otwieranie i zamykanie buzi

9. Kolorowe jajkaliczenie sylwet jajek.

Dziecko wycina jajka z papieru w różnych kolorach i układa je. Na kartce rysuje tyle kółek w odpowiednim kolorze, ile ma jajek w danym kolorze, np. dziecko wycięło dwa jajka w czerwonym kolorze, to rysuje dwa kółka w czerwonym kolorze itd. i podpisuje odpowiednią liczbą.

Wychowawca: Agnieszka Kozak