ŚRODA 25.03.2020r.

1. Posłuchaj piosenki pt. „Pogoda”

2. Układanie zdań o marcowej pogodzie.

Rodzic podaje słowa, a dziecko stara się ułożyć z nimi zdania. Podaje słowo deszcz, a dziecko układa  zdania. Np. W marcu często pada deszcz. Gdy pada deszcz otwieramy parasol… itd.

Potem wymienia inne słowa( słońce, wiatr, itp, )a dziecko układa z nimi zdania.

3. Ćwiczenia oddechowe-  „ Delikatny wiatr i mocny wiatr”.

Dmuchanie na kuleczki uformowane z papieru.

Lekki wiatr – delikatne wydmuchiwanie powietrza na kulki.

Silny wiatr – silne wydmuchiwanie powietrza.

4. Słuchanie wiersza Ludwika Wiszniewskiego „Marzec”.

Przyszedł dzisiaj marzec,

w białych chmurek tłumie,

chce pogodą rządzić,

lecz rządzić nie umie!

Pomaga mu zima

i wiosenka młoda.

Rano deszcz ze śniegiem,

w południe pogoda.

Nocą szczypie mrozik,

że trudno wytrzymać.

Sama teraz nie wiem,

wiosna to , czy zima?

Rozmowa na temat wiersza.

− Czym charakteryzuje się marcowa pogoda?

Rozmowa na temat chmur.

− Jakie kształty przyjmują chmury?

− Jakiego koloru bywają?

− Co to są chmury? (przypomnienie)

Ciekawostka: Chmury są skupiskiem produktów powstałych z pary wodnej, jej skroplenia. Często zawierają krople wody i kryształki lodu. Chmury przenoszone są za pomocą ruchów powietrza. Występują na różnych wysokościach i mają różne kształty. Ze względu na wysokość mamy chmury niskie, średnie i wysokie. Umiejętność rozróżniania chmur jest przydatna do określania pogody.

5. Zabawy z literą „c”

a) Podziel słowo: „cebula” na sylaby.

Ułóż tyle pasków papieru ile sylab słyszysz. Ile ich jest?(ce- bu- la; 3 sylaby)

b) Oznacz miejsca głoski ” c” w słowie ”cebula”

Podziel wyraz jajko na głoski (c-e-b-u-l-a; 6 głosek)Ułóż odpowiednią liczbę kwadracików (jeden kwadrat to jedna głoska). Oznacz miejsce, w którym słyszysz głoskę „c”.

c) Samogłoska czy spółgłoska? W wyrazie „cebula” oznacz głoski na niebiesko – jeśli jest to spółgłoska lub na czerwono, jeśli słyszysz samogłoskę.

d) „C jak…” – wymyśl jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od głoski „c”. Łatwe? To spróbuj teraz odszukać wyrazy, które mają głoskę „c” w środku lub na końcu. Czy znacie imię zaczynające się głoską „C”? Wiecie już , że pisząc imiona rozpoczynamy wielką literą.

e) Podziel wyraz Cela na sylaby(Ce-la; 2 sylaby), a następnie na głoski (C-e-l-a; 4 głoski).Ułóż odpowiednią liczbę kwadracików (jeden kwadrat to jedna głoska). Oznacz miejsce, w którym słyszysz głoskę „c”.

f) Ułóż literę ”c” małą i wielką. Możesz wykorzystać  guziki, wstążkę, pomponiki, kulki z bibuły itp.

g) Napisz literę „C, c” palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty. Następnie rysuj  palcem po śladzie litery, a następnie spróbuj napisać ją ołówkiem po tym śladzie. Na końcu spróbuj napisać samodzielnie.

Możesz też obejrzeć bajkę , w której smok Edzio prezentuje wyrazy z literką ”c”

6. Zabawa relaksacyjna – „Chmurki”.

Dziecko leży na plecach, na dywanie. Nogi w lekkim rozkroku, stopy odchyla swobodnie na zewnątrz, ręce układa wzdłuż tułowia, z dłońmi (powierzchnie) zwróconymi ku górze. Rodzic proponuje zabawę w chmurki. Mówi, że to będzie bardzo przyjemna, odprężająca zabawa. Wyobraź sobie, że jesteś białą pierzastą chmurką i płyniesz po błękitnym niebie. Przemykasz między ciepłymi promieniami słońca… Delikatny wiatr przesuwa chmurki w różne strony. Na niebie jest mnóstwo pierzastych chmurek. Między wami przelatują ptaki, a w dole wciąż zmienia się krajobraz. Płynąc po niebie, widzicie w dole piękny las i rozległe pola, które przecina rzeka. Wzdłuż rzeki wije się droga… ale to wszystko jest na dole. Wy jednak beztrosko płyniecie po niebie, czujecie się radośni i bezpieczni, czujecie się potrzebni i ważni… A teraz otwieracie szeroko oczy i przestajecie być chmurkami.

7. Wykonanie pracy plastycznej „Deszczowa chmurka”.

Do wykonania pracy potrzebujesz: karta 2 z wyprawki, klej, nożyczki, cienki sznurek lub grube nici

• Wypychanie z karty wszystkich elementów i składanie ich wzdłuż linii przerywanych.

• Przyklejanie sznurka o dowolnej długości w zaznaczonym miejscu na chmurce.

• Sklejanie obu części chmurki według instrukcji.

• Przyklejanie na sznurku wyciętych kropli deszczu (według instrukcji).

8. Bajka ”Jak słońce zaprzyjaźniło się z  chmurą” na kanale „Lulek.tv”

Wychowawca: Małgorzata Płodzień