PONIEDZIAŁEK 4.05.2020

1. Dzisiaj 4 maja- DZIEŃ STRAŻAKA.

Posłuchajcie piosenki „Strażacy- bohaterzy”, a dowiecie się  dlaczego strażak to bohater.

2. Zabawa z butelkami plastikowymi.

Dziecko ma butelkę i ustawia ją względem siebie według poleceń :

− połóż butelkę przed sobą i za sobą,

− połóż ją po swojej prawej stronie i po lewej stronie,

− turlaj butelkę po podłodze

3. Posłuchajcie wiersza O. Adamowicz „Ciężka praca strażaka” i obejrzyjcie obrazki.

Ciągle słychać ich w oddali, gdy wypadek, gdy się pali
I nie myśląc o tym wcale, pędzą szybko na sygnale,
By ratować ludzkie życie, walcząc też o swe przeżycie.
To strażacy, każdy powie, że to są bohaterowie!
Swoje życie poświęcają, na ratunek przybywają.
Kiedy dojdzie do wypadku, katastrofy budowlanej,
To w tych miejscach nie zbraknie Ochotniczej Straży Pożarnej.
Strażak mądry, wie co robić, zatem szybko reaguje,
Ludzi z miejsca zagrożenia sprawnie i bezpiecznie ewakuuje .
Czy to Poznań czy to Kraków, Święty Florian patronem strażaków
Czuwa nad nimi, nad ich ciężką pracą, dodaje otuchy gdy sobie nie radzą.
Bo strażakom nie zawsze wszystko wychodzi,
Nie są w stanie na przykład zatrzymać powodzi.
Ale są gdzie ich potrzeba, ludziom pomagają,
Robią wszystko co mogą, ile sił tylko mają.
Chwała im za to, bohaterom – strażakom
Bo dzięki nim wszyscy dobrze wiemy,
Że na ich pomoc zawsze liczyć możemy.

Prezentacja Strażak – plik pdf

Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania:

– Kiedy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka?

– Kto jest patronem strażaków?

– Czym zajmują się strażacy?

– Co im jest potrzebne do pracy?

– Jak nazywa się pojazd , którym wyjeżdżają do pożarów?

– Jaki jest numer alarmowy straży pożarnej?

– Jak wygląda i z czego się składa ubranie strażaka?

4. Zabawa ruchowa „Powódź”.

Dzieci biegają swobodnie do chwili, gdy usłyszą hasło „Uwaga, powódź!”. Wtedy starają się jak najszybciej zająć miejsce ponad podłogą, np. mogą wejść na łóżko, na fotel itp. Na hasło „Powódź minęła” dzieci zeskakują i znowu biegają, aż do kolejnego alarmu.

5. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.

Rodzic przygotowuje kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 0,5l lub1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki dobrze zakręcone.

• Określanie, ile wody jest w butelce.

 Rodzic stawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą.

Pyta: Ile jest wody w butelce – dużo, mało?

Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.

• Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.

Butelki z różną ilością barwionej wody. Ustawione przed dzieckiem.

 − Dziecko określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.

• Zapoznanie z miarą płynów.

Rodzic pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l ; – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.

• Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka;  płynu taka sama ilość) za pomocą wspólnej miary. Butelki z wodą, kubek. Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczy, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).

• Rozwiązywanie zadań w kartach pracy, cz. 4, s. 32–33.

– Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.

Sok, szklanki, kubek plastikowy. Rodzic wlewa tyle samo soku do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek. Dziecko ogląda szklanki i dochodzi do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano.

Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej. Czytanie z rodzicem lub samodzielnie pojemności butelek.

Rysowanie szlaczków po śladzie, a potem samodzielnie, kolorowanie.

6.Obejrzyj prezentację a  z niej dowiesz się:

– Jak zostać strażakiem?

– Czy dziewczynka może zostać strażakiem?

– Czy znasz zasady bezpieczeństwa?

Poznasz ciekawostki o wozach strażackich, a także możesz spróbować  rozwiązać quiz.

https://view.genial.ly/5ead26517b8ef50d76d20c7a/interactive-content-dzien-strazaka?fbclid=IwAR1mO6OsUJCPca0WMnERLGfzMWQhoNBAo9iX55LwK5zraI3rtk2nU2F_oE0

7. Karty pracy do wydrukowania(dla chętnych)

Spójrz na karty pracy. Możesz  z nich wybrać tą, która  chcesz rozwiązać np. rozwiązać krzyżówkę, znaleźć słowa w wykreślance, układać wyrazy z sylab , wyciąć i ułożyć puzzle, czy zagrać w memory.

Karty pracy – plik pdf

8. Możesz wydrukować i pokolorować obrazek.

https://czasdzieci.pl/kolorowanki/id,112866-strazak_sam.html

http://kolorowankidowydruku.eu/bajki-kolorowanki-strazak-sam.html

http://kolorowanka.ovh/pojazdy-samoloty/straz-pozarna

9. Jeśli tylko chcesz obejrzyj wybraną bajkę z serii „Strażak Sam.” np.

Wychowawca: Małgorzata Płodzień