PONIEDZIAŁEK 27.04.2020 r.

1. Na powitanie posłuchaj piosenki ”Jestem Polakiem”.

Porozmawiaj z  rodzicami na temat piosenki.
– Podaj nazwę kraju w  którym mieszkasz?
– Jak nazywa się mieszkaniec Polski?
– O jakich Polskich miastach śpiewały dzieci w piosence? (Zakopane, Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk)
– Co wiemy o Wiśle?

2.Zabawa ruchowa – „Ziemia, woda, powietrze”.

Dzieci stoją przed rodzicem.
− Na hasło: Ziemia – dotykają dłońmi podłogi, jednocześnie przykucając.
− Na hasło: Woda – chwytają się dłońmi za kolana.
− Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad głową. Rodzic podaje hasła w różnej kolejności. Jeśli dziecko się pomyli, zamienia się rolą z rodzicem lub rodzeństwem

3.Obejrzyj prezentację pt. „Majowe święta”

Dowiesz się:

– Jak wyglądały wcześniej pochody 1- majowe  w Polsce i na świecie?

– Kiedy obchodzimy Dzień Flagi ?

-Jakie święto obchodzimy 3 maja? (Narodowe Święto Konstytucji 3 maja)

4. Zabawy z literką „h”.

W tym tygodniu odkryjemy literę „h”, „H”.  Spójrz na obrazek na str. 70-71 w kartach pracy „Litery i liczby cz.2” i zobacz co robi Olek i Ada.

Spróbuj wykonać następujące polecenia:

– podziel  słowa hamak na sylaby np. (ha-mak; 2 sylaby) i na głoski (h-a-m-a-k; 5 głosek); i Hubert (Hu- bert; 2 sylaby), (H-u-b-e-r-t; 6 głosek); jaką głoskę słyszysz na początku  tych słów

– wymień jak najwięcej słów z głoską „h” na początku (hamak ,hak, hełm, hulajnoga, hiacynt hymn), w środku (wahadło, bohater) wyrazu .

–  weź białe kartoniki i  ułóż z nich wyraz hamak  i Hubert ( 1 kartonik to 1 głoska);

wymawiaj głoski kolejno dotykając kartoników

– wypowiedz „h” i zastanów się jak ją wymówić długo: hyyy……, czy krótko: h,h, h, h ;

jaka to głoska? (wymawiamy ją krótko- to spółgłoska) i jakim kolorem oznaczamy? – (niebieskim)

– ułóż słowo hamak i Hubert z niebieskich i czerwonych kartoników

– wskaż palcem literkę h, H w wyrazach znajdujących się po prawej stronie obrazka oraz przeczytaj rodzicom tekst pod obrazkiem

– spróbuj napisać literkę h w powietrzu, na dywanie, na plecach mamy lub taty.

– wsyp trochę ryżu, kaszy na talerz, tacę i postaraj się napisać palcem literę „h”, „H”

– spróbuj przeczytać sylaby i tekst z literą „h”  i uzupełnić karty pracy str. 70 – 73 (6 – latki); natomiast 5-latki  pokolorują w swoich kartach pracy literkę „h” i podzielą nazwy obrazków na sylaby.

5. Zabawa ruchowa ”Kwiatek rośnie”.

Dziecko, w siadzie skrzyżnym. Tułów pochyla do przodu, dłonie układa na podłodze.

Na hasło: Kwiatek rośnie, dziecko powoli prostuje tułów.

Na hasło: Kwiatek wyciąga się do słońca – wyciągają ręce jak najwyżej i wstaje.

Na hasło: Kwiatek więdnie, dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.

• Karta pracy, cz. 4, s. 19.

Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie.

Podajcie, jakie czynności należy wykonać:

− przygotować doniczkę z ziemią,

− włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,

− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,

− podlewać hiacynta co kilka dni.

• Może i wam uda się założyć hodowlę (niekoniecznie hiacynta, może tulipana, żonkila itp.)

Potrzebne będą:

Cebulki kwiatów, ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatki, doniczki.

Nabierzcie ziemię łopatkami do doniczek, wsadźcie cebulki. Częściowo je przykryjcie ziemią, podlejcie wodą z konewki i umieśćcie na parapecie okna. Przez następne dni obserwujcie jak rozwijają się kwiaty.

Jak posadzić  hiacynta zobaczysz też na filmiku.

7.Obejrzyjcie film edukacyjny „Kto ty jesteś?”

Możecie nauczyć się wierszyka „Kto ty jesteś?” Zna go chyba każdy dorosły Polak.

Wychowawca: Małgorzata Płodzień