PONIEDZIAŁEK- 20.04. 2020 r.

1.Posłuchajcie  piosenki ” Ochroń Ziemię”, a następnie zastanówcie się:

– Co to znaczy , że mieszkamy na wielkiej kuli?
– Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?
– Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?
– Co znaczą słowa piosenki: „W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?”

2. Zabawa dramowa ”My drzewa”.

Dzieci są drzewami. Rodzic (rodzeństwo) czyta co działo się z lasem, a dzieci wcielają się w role drzew i uzewnętrzniają  stany emocjonalne w zależności od opisywanych zdarzeń.

Posłuchajcie :

„ Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany- wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu- drzewa wystraszyły się , co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą?”

3. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody” .

Poproś rodziców o przeczytanie tekstu. Znajduje się na str. 12-13 w linku do kart pracy cz.4 dodanym poniżej.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Odpowiedz  na pytania:
– Co robiły dzieci w lesie?
– Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
– Jak Wy zachowujecie się w lesie?

4. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcje na sygnał „Dzieci w lesie”.

Rozłóż  na podłodze przeszkody- będą naszymi drzewami w lesie (mogą to być krzesła,  buty, czy nawet kartki). Dzieci  poruszają się swobodnie między drzewami. Na klaśnięcie, czy inny dźwięk muszą jak najszybciej przykucnąć za najbliższym drzewem. Przy powtórzeniu zamiana ról z rodzicem czy rodzeństwem.

5. Zabawy z literą „ż”.

W tym tygodniu odkryjemy literę „ż”.  Spójrz na obrazek na str. 64-65 w kartach pracy „Litery i liczby cz. 2” i zobaczcie jakim zwierzętom przyglądają się Olek i Ada (żubrom)

– podziel  słowa żubry i Żaneta na sylaby np. (żu-bry; 2 sylaby) i na głoski (ż-u-b-r-y; 5 głosek); (Ża-ne-ta; 3 sylaby), Ż-a-n-e-t-a; 6 głosek,

– jaka głoskę słyszysz na początku tych słów (ż)

– wymień jak najwięcej słów z głoską „ż” na początku (żaba ,żyrafa, żurek, Żaneta), w środku (leżak, wieża, pożar, jeże) i na końcu (bagaż, jeż, garaż) wyrazu.

Możesz pobawić się w szukanie „ż” w słowach  oglądając filmik z linku:

https://www.youtube.com/watch?v=eLANVg7IKBo

 –  weź białe kartoniki i  ułóż z nich wyraz żubry i Żaneta (1 kartonik to 1 głoska)

Wymawiaj głoski kolejno dotykając kartoników

Wypowiedz „ż” i zastanów się jak ją wymówić  długo: żyyy……, czy krótko: ż, ż, ż, ż;

– jaka to głoska? (wymawiamy krótko- to spółgłoska) i jakim kolorem oznaczamy?(niebieskim)

-słowo żubry i Żaneta ułóż z niebieskich i czerwonych kartoników

– zobacz jak wygląda  litera ”ż”-mała, Ż”-wielka- drukowana i pisana

– wsyp trochę ryżu, kaszy na talerz, tacę i postaraj się napisać palcem literę „ż”, „Ż”

– spróbuj przeczytać sylaby i tekst z literą „ż,Ż”  i uzupełnić karty pracy str. 64-67; 6-latki, a 5-latki  pokolorują także w swoich kartach pracy literkę „ż”

6. Zabawa ruchowa przy muzyce ”Kto tak skacze”.

Pobawcie się przy piosence naśladując skoki różnych zwierząt . Może w nazwach niektórych z nich usłyszysz głoskę, o której dzisiaj była mowa. (żaba, nosorożec)

7. Praca plastyczna „Laurka z okazji urodzin”.

Drogie przedszkolaki dzisiaj swój ”szczególny dzień”- urodziny obchodzi Wasza koleżanka Lenka. Ponieważ nie możemy jej wspólnie złożyć życzeń i razem zaśpiewać „Sto lat” i zrobić „Pamiątkowego albumu”, tak jak robiliśmy solenizantom do tej pory, chętne dzieci  mogą zrobić dla koleżanki laurkę, narysować i wysłać zrobione przez rodziców zdjęcie. Na pewno Waszej koleżance będzie bardzo miło.

Wychowawca: Małgorzata Płodzień