CZWARTEK 26.03.2020r.

1. Słuchanie piosenki „Marcowa pogoda.

Rozmowa na temat treści piosenki i elementach marcowej pogody. np.: (słońce, chmury, chmury z deszczem, grad, śnieg, burza)

2. Obejrzyj obrazki i nazwij elementy marcowej pogody

3. Zabawa „Marcowa pogoda”

Gazeta dla rodzica i dziecka.

Każdy  bierze fragment (jedną stronę) gazety.

Następnie wykonujemy następujące zadania:

– spacerujemy z gazetami, wachlując się nimi – wieje lekki wiatr,

– zwijamy gazety i uderzamy nimi w różne części ciała – wieje mocny wiatr,

–  rozkładamy gazety na podłodze, uderzamy w nie palcami – pada deszcz,

– rozrywamy gazety na kawałki; robimy to szybko i nerwowo – jest burza,

– zbieramy kawałki gazety, robimy z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy,

– rzucamy papierowe kule do kosza – powoli nadchodzi wiosna.

4. Zabawa badawcza – Jaka jest pogoda?

Rozmowa na temat aktualnej pogody.

− Czy dzisiaj jest ciepło?

− Czy niebo jest zachmurzone?

− Czy pada deszcz (śnieg)?

− Czy wiatr jest silny, czy słaby?

Określając pogodę, zwracamy uwagę na takie czynniki, jak: temperatura, zachmurzenie, opady, siła wiatru.

Ćwiczenie 1– Połóżcie na parapecie okna, w nasłonecznionym miejscu, talerz z wodą (pół szklanki)i obserwujcie, przez kilka dni co stało się z wodą

Czy woda to ciecz, czy ciało stałe?

− W co zamienia się woda?

Wniosek: Woda wyparowała pod wpływem ciepła.

Ćwiczenie 2.

• Rozmowa na temat chmur i deszczu

− Dlaczego chmury mają różne kształty? Popatrzcie na  zdjęcia chmur, np.: cumulusów (towarzyszą słonecznej pogodzie), cirrostratusów (zapowiadają zmianę pogody na gorszą), cumulonimbusów (przynoszą pogodę deszczową).

Przypomnijcie sobie, jak powstają chmury.

– Jaki może być deszcz?

– Jakie znacie rodzaje deszczu? (Mżawka, kapuśniaczek, ulewa, nawałnica).

– Jak oznaczylibyście graficznie rodzaje deszczu?

Wniosek: Chmury powstają, gdy para wodna styka się z zimnym powietrzem. Woda paruje z rzek, jezior, mórz, roślin, zwierząt, ludzi, zamieniając się w maleńkie, niewidoczne gołym okiem, kropelki, które rozprzestrzeniają się w powietrzu. Unoszą się coraz wyżej, wyżej, a tam wysoko jest chłodniej. Kropelki łączą się ze sobą, tworząc chmury. Kropelki wody zawarte w chmurach, schłodzone, skraplają się i spadają na ziemię w postaci deszczu

5. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze

Rodzic wskazuje poszczególne obrazki elementów pogody w dowolnej kolejności, a dzieci wypowiadają słowa, dźwięki pasujące do obrazków. Dźwięki te zostały wcześniej ustalone. Np. Krople deszczu – kap, kap…

Kałuże – plum, plum…

Strumyk – szur, szur…

Chmury – och, och, och.

Burza – trach, trach.

6. Zapoznanie z kalendarzem pogody.

Obejrzyjcie kalendarz  pogody wykonany przez Adę, Olka i ich rodziców. Nazywanie elementów pogody występujących w każdym dniu.

− Co powinno się znaleźć w takim kalendarzu? (Nazwy dni tygodnia, obrazki elementów pogody, które można zaobserwować).

Waszym zadaniem będzie uzupełnianie swojego kalendarza pogody na str. 49 (karty pracy cz.3) przez cały tydzień – rysowanie odpowiednich elementów pogody.

7. Obejrzyjcie „Zabawy z pogodą – Ubu poznaje świat”

Wychowawca: Małgorzata Płodzień