CZWARTEK 26.03.2020r.
1. Słuchanie piosenki „Marcowa pogoda.
Rozmowa na temat treści piosenki i elementach marcowej pogody. np.: (słońce, chmury, chmury z deszczem, grad, śnieg, burza)
2. Obejrzyj obrazki i nazwij elementy marcowej pogody
3. Zabawa „Marcowa pogoda”
Gazeta dla rodzica i dziecka.
Każdy bierze fragment (jedną stronę) gazety.
Następnie wykonujemy następujące zadania:
– spacerujemy z gazetami, wachlując się nimi – wieje lekki wiatr,
– zwijamy gazety i uderzamy nimi w różne części ciała – wieje mocny wiatr,
– rozkładamy gazety na podłodze, uderzamy w nie palcami – pada deszcz,
– rozrywamy gazety na kawałki; robimy to szybko i nerwowo – jest burza,
– zbieramy kawałki gazety, robimy z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy,
– rzucamy papierowe kule do kosza – powoli nadchodzi wiosna.
4. Zabawa badawcza – Jaka jest pogoda?
Rozmowa na temat aktualnej pogody.
− Czy dzisiaj jest ciepło?
− Czy niebo jest zachmurzone?
− Czy pada deszcz (śnieg)?
− Czy wiatr jest silny, czy słaby?
Określając pogodę, zwracamy uwagę na takie czynniki, jak: temperatura, zachmurzenie, opady, siła wiatru.
Ćwiczenie 1– Połóżcie na parapecie okna, w nasłonecznionym miejscu, talerz z wodą (pół szklanki)i obserwujcie, przez kilka dni co stało się z wodą
Czy woda to ciecz, czy ciało stałe?
− W co zamienia się woda?
Wniosek: Woda wyparowała pod wpływem ciepła.
Ćwiczenie 2.
• Rozmowa na temat chmur i deszczu
− Dlaczego chmury mają różne kształty? Popatrzcie na zdjęcia chmur, np.: cumulusów (towarzyszą słonecznej pogodzie), cirrostratusów (zapowiadają zmianę pogody na gorszą), cumulonimbusów (przynoszą pogodę deszczową).
Przypomnijcie sobie, jak powstają chmury.
– Jaki może być deszcz?
– Jakie znacie rodzaje deszczu? (Mżawka, kapuśniaczek, ulewa, nawałnica).
– Jak oznaczylibyście graficznie rodzaje deszczu?
Wniosek: Chmury powstają, gdy para wodna styka się z zimnym powietrzem. Woda paruje z rzek, jezior, mórz, roślin, zwierząt, ludzi, zamieniając się w maleńkie, niewidoczne gołym okiem, kropelki, które rozprzestrzeniają się w powietrzu. Unoszą się coraz wyżej, wyżej, a tam wysoko jest chłodniej. Kropelki łączą się ze sobą, tworząc chmury. Kropelki wody zawarte w chmurach, schłodzone, skraplają się i spadają na ziemię w postaci deszczu
5. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
Rodzic wskazuje poszczególne obrazki elementów pogody w dowolnej kolejności, a dzieci wypowiadają słowa, dźwięki pasujące do obrazków. Dźwięki te zostały wcześniej ustalone. Np. Krople deszczu – kap, kap…
Kałuże – plum, plum…
Strumyk – szur, szur…
Chmury – och, och, och.
Burza – trach, trach.
6. Zapoznanie z kalendarzem pogody.
Obejrzyjcie kalendarz pogody wykonany przez Adę, Olka i ich rodziców. Nazywanie elementów pogody występujących w każdym dniu.
− Co powinno się znaleźć w takim kalendarzu? (Nazwy dni tygodnia, obrazki elementów pogody, które można zaobserwować).
Waszym zadaniem będzie uzupełnianie swojego kalendarza pogody na str. 49 (karty pracy cz.3) przez cały tydzień – rysowanie odpowiednich elementów pogody.
7. Obejrzyjcie „Zabawy z pogodą – Ubu poznaje świat”
Wychowawca: Małgorzata Płodzień